عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : دو شنبه 12 مهر 1395
بازدید : 213
نویسنده : فسیل شناس

دیرین‌شناسی یا دیرینه‌شناسی شاخه‌ای از زمین‌شناسی است که به بررسی آثار و بقایای موجودات گذشته می‌پردازد و برپایه پیدایش و نابودی این آثار که سنگواره نامیده می‌شوند سن نسبی لایه‌های زمین را تعیین کرده همچنین محیط زیست موجودات دیرینه را مشخص می‌کند. دانش دیرین‌شناسی به شاخه‌های گوناگونی (گیاهی وجانوری) تقسیم می‌شود. فسیلها از دوره کامبرین دارای اهمیت می‌شوند ولی ظهور ناگهانی آثار موجودات در دوره کامبرین بیانگر ریشه دار بودن آنها در زمانهای پیش از این دوره می‌باشد. اما شواهد کمی در این رابطه وجود دارد که از جمله آنها می‌توان شبه باکتریهائی با سن ۳٫۸ میلیارد سال را نام برد.



:: برچسب‌ها: دیرین‌شناسی یا دیرینه‌شناسی ,
تاریخ : دو شنبه 12 مهر 1395
بازدید : 305
نویسنده : فسیل شناس

وقتی جانوری میمیرد جسد ان به سرعت با رسوباتی مانند گل و لای پوشانده میشود.بخش های نرم یک موجود از بین رفته و بخش های سفت ان باقی می مانند و پس از مدتی بسیار زیاد,رسوبات اطراف موجود تبدیل به سنگ شده و پس از میلیون ها سال بعد که,پوشش سنگی از بین میرود ,بقایای موجودات بصورت سنگواره در می ایند



:: برچسب‌ها: سنگواره ها چگونه تشکیل میگیرند؟ ,
تاریخ : دو شنبه 12 مهر 1395
بازدید : 264
نویسنده : فسیل شناس

چینه در کل به معنی لایه و قشر است. این واژه، نام ابزار از فعل چیدن است به معنی چیزی که بر روی چیز دیگر چیده می‌شود.  در زمین‌شناسی به لایه مشخصی از پوسته زمین مانند لایه‌ای از سنگ‌های رسوبی که کلفتی آن میان چند سانتیمتر تا چند متر باشد چینه می‌گویند. بدیگر سخن: چینه عبارت است از لایه‌ای از سنگ که سراسر آن لایه کمابیش یکسان تشکیل یافته و نسبت به لایه‌های بالایی و پائینی خود، مشخص و دیگر(متفاوت) باشد. به دانش بررسی چینه‌ها، چینه‌شناسی گفته می‌شود.



:: برچسب‌ها: چینه در کل به معنی لایه و قشر است , ,
تاریخ : دو شنبه 12 مهر 1395
بازدید : 283
نویسنده : فسیل شناس

چینه‌شناسی،شاخه‌ای از دانش زمین‌شناسی است که درباره چگونگی پیدایش، ترتیب توالی، ساختمان، سنگواره ها و سنگ‌شناسی و چینه‌های پوسته زمین بررسی می‌کند



:: برچسب‌ها: چینه‌شناسی،شاخه‌ای از دانش زمین‌شناسی است که درباره چگونگی پیدایش، ترتیب توالی، ساختمان، سنگواره ها و سنگ‌شناسی و چینه‌های پوسته زمین بررسی می‌کند ,
تاریخ : یک شنبه 11 مهر 1395
بازدید : 619
نویسنده : فسیل شناس
تاریخ : یک شنبه 11 مهر 1395
بازدید : 192
نویسنده : فسیل شناس

استخوان‌های بزرگترین موجود زنده‌ایی که تاکنون روی کره زمین زندگی کرده است، توسط یک دهقان آرژانتینی یافت شد. این دهقان استخوان‌های این دایناسور را در کویری که در فاصله ۲۵۰ کیلومتری در غرب شهر Trelew در جنوب آرژانتین قرار دارد، پیدا کرد. به گفته دانشمندان، این دایناسور از سر تا دم حدود ۴۰ متر بوده و ارتفاعش با گردن بالا گرفته به ۲۰ متر می‌رسیده است. این ارتفاع معادل ارتفاع یک ساختمان ۷ طبقه‌ است.



:: برچسب‌ها: کشف بزرگترین استخوان دایناسور ,
تاریخ : یک شنبه 11 مهر 1395
بازدید : 240
نویسنده : فسیل شناس

دانشمندان هشدار دادند فعالیت خورشید هم‌اکنون در پایین‌ترین سطح خود طی 100 سال گذشته است. آن‌ها بر این باورند این موضوع مشابه دوران Maunder Minimum در پیش از 1645 است که در آن، یخبندان موجب یخ‌زدن رود تیمز در لندن شد.

محققان معتقدند فعالیت پایین خورشید می‌تواند به احتمال 20 درصد، به «تغییراتی بزرگ» در دما منجر می‌شود.

ریچارد هاریسون از «آزمایشگاه اپلتون روترفود» در آکسفوردشایر، گفت: اوج‌های خورشیدی در حال پایین‌آمدن هستند و من طی 30 سال مطالعه در زمینه فیزیک خورشیدی، هرگز چنین پدیده‌ای را مشاهده نکرده‌ بودم.

هاریسون معتقد است که این پدیده می‌تواند به زمستان‌های سردتر مشابه زمستان‌های دوران Maunder Minimum بینجامد که به نوعی عصر مینی‌یخبندان بود.

سال گذشته، ناسا هشدار داد موضوعی غیرقابل‌منتظره در خورشید در حال رخ‌دادن است.

با این حال، دین پسنل، فیزیکدان خورشیدی مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا، توضیحی متفاوت را ارائه می‌دهد.

وی می‌گوید: دو بیشینه خورشیدی گذشته در سال‌های 1989 و 2001 نه دارای یک اوج بلکه دارای دو اوج خورشیدی بودند.

وی ادامه داد: در این جا فعالیت خورشیدی به اوج رسید، سپس افت کرد و دوباره اوج گرفت و مینی‌چرخه‌ای را اجرا کرد که حدود دو سال طول کشید. همین موضوع هم‌اکنون در حال رخ‌دادن است، زیرا تعداد لکه‌های خورشیدی در سال 2011 اوج گرفتند و در سال 2012 افت کردند.

این دانشمند چرخه خورشیدی 24 و 14 را مشابه دانست که شامل اوج‌های دوقلو در دهه نخست قرن بیستم بودند.

دوقلوبودن این چرخه‌ها به معنای وجود یک اوج در سال 2013 و اوج‌ دیگر در سال 2015 است.



:: برچسب‌ها: جدیدترین عصر یخبندان در راه است ,
تاریخ : یک شنبه 11 مهر 1395
بازدید : 322
نویسنده : فسیل شناس

یكی از گرایشات زمین شناسی گرایش چینه شناسی و فسیل شناسی می باشد. شاید جالب باشد بدانید كه نتایج حاصل از این مطالعات یكی از مراحل اكتشاف نفت است. در این گرایش بقایای باقی مانده از جانداران مورد بررسی قرار میگیرد .با توجه به نوع رسوبات، تنوع وفراوانی وسایر فاكتورها به نوع محیط گذشته زمین در ناحیه مورد مطالعه می توان پی برد.در این گرایش بقایای موجودات اعم از ماكرو یا میكرو بودنشان در نمونه های دستی و یا میكروسكوپی بررسی می شوند.
حفظ قطعات سخت بدن مثل استخوان ها ودندان به علت تركیبات كلسیتی یا آراگونیتی عموما با كمترین تغییری باقی می مانند. بخش ها ی نرم بدن فقط در شرایط خاص فسیل می شوندكه می توان آنها را بدین شرح بیان نمود:
۱) یخبندان: در این حالت قالب های بزرگ یخی نقش یك فریزر
بزرگ را ایفا می كنند. نمونه های پیدا شده از ماموت ها كه حتی پوست و گوشت آنها باقی مانده بود از یخچال هایسیبری كشف شده اند.
۲) مدفون شدن در قیر طبیعی : گاهی اوقات مواد نفتی به سطح زمین راه پیدا میكردند .بعد از مدتی مواد فرار خود را از دست داده و به قیر طبیعی تبدیل می شدند .این مواد می توانستند بقایای نرم را به خوبی حفظ كنند.
۳) خشكیدن جسد جانور در مناطق گرمسیر خشك(مومیایی شدن)
۴) مدفون شدن حشرات در داخل صمغ و یا كهربا.
در دریاها نیز موجودات ذره بینی همراه با پوسته كلسیتی و یا آراگونیتی خود در بین رسوبات مدفون میشدندو بعد از گذشت میلیون سال این رسوبات نرم به سنگ های سخت بدل شده و پوسته های مورد نظر حفظ گردیده است .با نمونه گیری از سنگها و برش آنها و نازك كردن سنگ تا حدی كه در زیر میكروسكوپ نور از مقطع عبور كند – می توان این موجودات میكروسكوپی را بررسی نمود.



:: برچسب‌ها: معرفی گرایش فسیل شناسی ,
تاریخ : یک شنبه 11 مهر 1395
بازدید : 231
نویسنده : فسیل شناس

چینه شناسی یا Stratigraphy از دو واژه یونانی stratos به معنی چینه (لایه – طبقه) و کلمه graphos به معنی نگاشتن ترکیب شده است و علمی است که اصولا از روابط موجود بین طبقات سنگهای رسوبی بحث می‌کند.

دید کلی

مطالعات چینه شناسی از یک طرف مبتنی بر شناخت توالی طبقات رسوبی در زمانهای مختلف زمین شناسی به منظور پی بردن به تاریخ حوادث زمین و تکامل موجودات بوده ، از طرف دیگر تغییرات جانبی رخساره‌ها در مکانهای مختلف را بررسی می‌نماید که به وسیله آن با وضع جغرافیایی گذشته زمین در هر زمان آشنا می‌شویم.

بطور کلی در مطالعات چینه شناسی حوادث مختلف زمین (مانند پدیده‌های ولکانیسم ، گرانیتیزاسیون ، رسوب گذاری ،دگرگونی و ...) مورد بررسی قرار می‌گیرد.

امروزه به عبارت ساده منظور از علم چینه شناسی ، مطالعه و شناخت رخساره‌ها در زمانها و در مکانهای مختلف و ارتباط آنها با یکدیگر می‌باشد.

تاریخچه علم چینه شناسی

در سال 1500 میلادی لئوناردو داوینچی (1519-1452 میلادی) صدفهای فسیل شده را در شمال ایتالیا پیدا کرد. وی متوجه شد که این صدفها در نواحی دریایی وجود دارند. این لایه‌ها را بعدا استنو مطالعه کرد و به این واقعیت پی برد که این صدفها به علت پوسته شکننده خود نمی‌توانسته‌اند مسافت زیادی را طی کرده باشند. همچنین وی متوجه شد که در بین لایه‌ای فسیل‌دار ، لایه‌ای فاقد فسیل وجود دارند. داوینچی حدس زد که طغیانهای فصلی رودخانه‌ها موثرتر از یک طغیان جهانی هستند.

بی شک یکی از پیشگامان علم چینه شناسی که خدمات ارزنده‌ای به این علم کرد، نیکلاس استنو محقق برجسته دانمارکی مقیم شهر فلورانس بود. استنو به چند واقعیت مهم پی می‌برد، او متوجه شد که مطالعه یک لایه رسوبی بسیار مهم می‌باشد، چرا که دانه‌ای سنگینتر و سپس دانه‌ای ریزتر ته نشین می شوند و هر تغییر در این کمیت‌ها موجب لایه بندی می‌شود. وی این واقعیت مهم را بیان کرد که یک سری لایه که دارای مجموعه‌های تخریبی و فسیلی هستند با هم انباشته نشده‌اند بلکه لایه‌های پایینی قدیمی‌تر از لایه‌های بالایی هستند و بر همین اساس وی اصل روی هم قرار گرفتن لایه‌ها را بیان کرد.

در سال 1723 یک طبیعت شناس انگلیسی به نام جان وودوارد لایه های رسوبی شمال فرانسه و انگلستان را بر اساس صدفهای مشابه تطابق داد. در سال 1870 شیمیدان برجسته فرانسوی لاووازیه به ارزش تعیین سن توسط فسیلها و همچنین به ارزش آنها در تعیین شرایط محیط گذشته پی برد.

بر اساس اصل یکسان گرایی Uniformitarianism جیمز هاتن ، در سال 1905 ، جی کی اصل «زمان حال کلید گذشته است» را عنوان کرد. یعنی با مطالعه حوادث امروزی زمین شناسی می‌توان در گذشته زمین نیز این حوادث را پیدا کرد. امروزه این اصل را Principle of Actualism می‌نامند که برای معادل فارسی این اصل می‌توان اصطلاح حال معیاری را به کار برد.

 

انشعابات علم چینه شناسی

چینه نگاری زیستی :
در قلمرو این رشته از چینه نگاری ، سن لایه‌ها و چینه‌ها توسط فسیلهای شاخص تعیین و انطباق چینه شناسی صورت می‌گیرد.

پالینوستراتیگرافی:
پالینوستراتیگرافی نیز انشعابی از چینه نگاری زیستی است که بر اساس تقسیمات زمانی دانه‌های گرده فسیل بنا شده است.

چینه نگاری سنگی :
که مبنای مطالعات چینه شناسی لیتولوژی سنگها و لایه است.

چینه نگاری زمانی :
که در آن زمان‌های زمین شناسی و همچنین خواص سنگ شناسی نیز مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

چینه نگاری شیمیایی :
که مطالعات چینه شناسی بر مبنای شناخت عناصر شیمیایی موجود در سنگها و تغییرات نسبی آنها در زمانهای مختلف با توجه به رخساره‌های مربوطه است.

چینه نگاری مغناطیسی :
که تغییرات شدت میدان مغناطیسی زمین و جهت میدان مغناطیسی در ادوار مختلف زمین شناسی در این روش اساس کار است.

چینه نگاری رسوبی :
خواص رسوب شناسی طبقات ، توالی آنها و تغییرات رسوبی اساس مطالعه این علم می‌باشد.

چینه نگاری آب و هوایی :
از چینه‌ها و لایه‌ها در این روش با توجه به ایزوتوپ O18 به O16 به عنوان شاخص های درجه حرارت و تعیین کننده نوع آب و هوا استفاده می شود.

چینه نگاری زلزله‌ای :
که در آن امواج زلزله‌ای و انتشار آنها در لایه‌های مختلف زمین مبنای انطباق چینه شناسی قرار می‌گیرد.

چینه نگاری اکتشافی :
روشی که در آن با استفاده از چینه شناسی افق‌های مربوط به ذخایر اقتصادی نظیر نفت ، گاز طبیعی و معادن مختلف را کشف می‌نمایند.

__چینه نگاری کمی :
که مطالعه سکانس‌ها و کمیت آنها ، شمارش لایه‌ای وار را می‌توان در این روش خلاصه نمود.

چینه نگاری اقتصادی :
در این روش تعیین سن نسبی افق‌ها و رگه‌های معدنی ، وضع ساختمانی مخازن نفت ، سن نسبی و نوع سنگ پوشش ، سنگ مخزن و غیره مشخص می‌شود. بطور کلی چینه شناسی اقتصادی و اکتشافی هدفهای مشترکی را دنبال می‌نمایند.

کاربرد علم چینه شناسی

علم چینه شناسی نقش مهمی در زمینه‌های مختلف زمین شناسی اقتصادیدارد. از این علم در حفاریهای مربوط به ذخایر نفت و آب و همچنین در کشف کانسارهای رسوبی و تعیین سن نسبی رگه‌های معدنی استفاده می‌نمایند.

در حفاریهای مربوط به آبهای زیرزمینی نیز برای شناسایی چگونگی وضع ساختمانی و یافتن طبقات غیر قابل نفوذ و عمق سطح ایستابی از چینه شناسی استفاده می شود.

علم چینه شناسی کمک شایانی به کشف کانسارهای رسوبی از قبیل بوکسیت ، سولفورها، نیتراتها ، فسفاتها ، خاک نسوز (کانی‌های رسی،زغال سنگ و از این قبیل ... که هر یک تحت شرایط خاص رسوبی در ادوار مختلف زمین شناسی تشکیل شده است، می‌نماید. به عنوان مثال وجود کانسار بوکسیت در پرمین بالایی ایران معرف شرایط مطلوب برای تشکیل این کانسار است. بنابراین کشف کانسار بوکسیت در نقاطی که سنگهای پرمین بالایی وجود دارد، امکانپذیر است. همچنین مطالعات چینه شناسی معلوم داشته است که ژوراسیک زیرین و میانی در ایران غربی و مرکزی دوره گسترش بیشتر و وسیع تر تشکیلات ذغالی است.

ارتباط چینه شناسی با سایر علوم

علم چینه شناسی ، تاریخ حوادث زمینی را بر ما معلوم می‌دارد. بنابراین ، می‌توان گفت که این علم تقریبا با تمام علوم زمین شناسی کم و بیش در ارتباط است. در این مورد فسیل شناسی اساس و پایه علم چینه شناسی به شمار رفته ، این دو رشته رابطه نزدیکی با یکدیگر پیدا می‌کنند.

در اصل پیوستگی لایه‌های رسوبی ، شناسایی خواص سنگ شناسی هر رخساره ، چینه شناسی را با علم سنگ شناسی مربوط می‌کند سرانجام رویهم قرار گرفتن طبقات که ممکن است در اثر عوامل تکتونیکی تغییر کرده باشد، جهت یافتن طبقات همزمان و ایجاد تطابق چینه شناسی بین آنها ، علم تکتونیک را با چینه شناسی مربوط می‌کند. علاوه بر اصول نامبرده می‌توان از روی قواعد و قوانین رسوب شناسی ابتدا و انتهای تشکیل یک طبقه رسوبی را دقیقا تعیین کرد.



:: برچسب‌ها: معرفی رشته چینه شناسی و فسیل شناسی ,
رسم ستون چینه شناسی و فسیل شناسی.برای دریافت شرایط کاری و قیمت از ساعت 17 به بعد با شماره 09358547794 تماس حاصل فرمایید.

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان رسم ستون فسیل شناسی و چینه شناسی و آدرس stratigraphiccolumn.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com