نگهداری فسیل های ایران


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : دو شنبه 18 آبان 1394
بازدید : 622
نویسنده : فسیل شناس

هزاران فسیل منحصر بفرد به عنوان یكی از مهمترین فرصتهای گردشگری كرمان در حالی از سوی برخی مسئولان تخیل نامیده می شوند كه مراجع علمی كرمان با تایید ارزش دیرینه شناسی و علمی آنها خواستار تعیین تكلیف این گنجینه هستند.

به گزارش مهر، هزاران قطعه فسیلهای موزه دیرینه شناسی كرمان زیر سایه بی مهری مسئولین همچنان سردرگم، منتظر تعیین تكلیف هستند.

در حالیكه طی سالهای اخیر در خبرگزاری مهر و سایر خبرگزاریها و رسانه های كرمان گزارشهای متعددی در راستای اهمیت موزه دیرینه شناسی كرمان و لزوم توجه بیشتر مسئولان به ساماندهی این گنجینه دیرینه شناسی كرمان و سرمایه ملی منتشر شده است اما پس از گذشت این سالها این فسیلها در بدترین شرایط خود طی این سالها قرار گرفته اند.

علیرغم تمامی تلاشها هم اكنون موزه دیرینه شناسی تعطیل است و هزاران فسیل منحصر بفرد كه هركدام می توانند ویترینهای مهمترین موزه های جهان را به خود اختصاص دهند و مورد مطالعه قرار گیرند هم اكنون در گاراژ یك خانه مسكونی نگهداری می شوند از سوی دیگر پس از تعطیلی موزه دیرینه شناسی كرمان كه عملا به دلیل قطع برق چند سال تعطیل بود سرنوشت این فسیلها هم مشخص نیست.

فرصتی كه در سكوت مسئولان می سوزد

این درحالی است كه اگر این مجموعه در برخی استانهای مجاور كرمان وجود داشت هم اكنون این گنجینه را به عنوان یكی از مهمترین جاذبه های گردشگری خود به دنیا معرفی كرده بودند، به نظر می رسد با توجه به اینكه وضعیت هزاران فسیل استان كرمان پس از تلاشهای دستگاههای مختلف همچنان نا مطلوب است مدیریت ارشد استان كرمان باید در خصوص وضعیت این فسیلها كه ارزش آنها مورد تائید مراكز علمی و تخصصی نیز قرار دارد برای همیشه مشخص شود.

نگهداری فسیل های ایران در سبد میوه!+تصاویر

نمونه ای از تخم جانوارن ماقبل تاریخ

در حالی كه برخی مسئولان كرمان از این فسیلها به عنوان سنگهای بی ارزش یاد می كنند سازمان زمین شناسی كرمان، بخش زمین شناسی دانشگاه شهید باهنر و همچنین سازمان میراث فرهنگی كرمان و سازمان محیط زیست ارزش تاریخی و علمی این فسیلها را در بررسیهای خبرنگار مهر تائید كردند و خواستار تعیین تكلیف این فسیلها به عنوان سرمایه های كرمان شدند.

ماجرای این فسیلها و موزه دیرینه شناسی كرمان از آنجا آغاز شد كه یك محقق كرمانی بنا به گفته خودش بر حسب علاقه ای كه به طبیعت و سنگواره داشته از دل بیابانهای اطراف كرمان سنگواره هایی را جمع آوری كرده كه حالا تعدادش به 150 هزار عدد می رسد و به اذعان بسیاری از كارشناسان دارای ارزش علمی بسیار بالایی هستند اما این گنجینه كمتر مورد توجه قرار گرفته است.
 
حركتهایی در راستای ساماندهی این گنجینه از سوی میراث فرهنگی، سازمان زمین شناسی، شهرداری كرمان، سازمان محیط زیست و حتی شركت زغالسنگ كرمان و بخش خصوصی انجام شد اما به دلیل عدم مدیریت واحد و هدفگذاری مناسب و همچنین عدم هماهنگی این دستگاهها ساماندهی فسیلهای كرمان به جایی نرسیده است.
 
هم اكنون وضعیت فسیلهای كرمان بجای رسیده است كه از آنها به عنوان سنگهای بی ارزش یاد می شود اما همین سنگهای بی ارزش از سوی مراكز علمی كرمان فسیلهای میلیون ساله خوانده می شوند كه ساماندهی آنها ضروری است.
 
ارزش علمی فسیلهای كرمان انكار ناپذیر است
 
رئیس سازمان زمین شناسی استان كرمان در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینكه بخش قابل ملاحظه ای از آثار موزه تعطیل شده دیرینه شناسی كه 45 هزار فسیل را در خود جای داده بود از لحاظ علمی فسیل هستند.
 
علی رشیدی ادامه داد: این فسیلها متعلق به دوران مختلف زمین شناسی هستند كه هر یك باید به طور جداگانه مورد مطالعه علمی قرار گیرند و به واقع گنجینه ای برای استان كرمان هستند.
 
نگهداری فسیل های ایران در سبد میوه!+تصاویر
وضعیت نگهداری فسیلها در انبار منزل مسكونی
 
رشیدی به تمایل زمین شناسی كرمان در راه اندازی موزه این فسیلها توسط این سازمان اشاره و اظهار داشت:  سال88 بود كه با جلسه ای كه در محل سازمان با حضور معاونت پشتیبانی سازمان زمین شناسی كشور و مدیر موزه دیرینه شناسی كرمان برگزار شد و صورت جلسه ای تنظیم شد كه بر اساس آن زمین شناسی، محل مناسبی را در اختیار تجربه كار قرار می داد و از او برای ادامه فعالیت حمایت می كرد اما وی در آن جلسه شرط همكاری را  اخذ مبلغی عنوان كرد تا بتواند بدهیهایی كه در مدت فعالیت در این زمینه داشته پرداخت كند.
 
رشیدی می افزاید: اما برای سازمان پرداخت چنین وجهی امكان پذیر نبود به همین دلیل همكاری در همان سطح باقی ماند.
 
این مسئول می گوید: در حال حاضر زمین شناسی همچون گذشته برای راه اندازی موزه و نگهداری این فسیلها اعلام آمادگی می كند.
 
فسیل باید در جایگاه اصلی خود باشد
 
رشیدی البته به این نكته هم اشاره می كند كه این فسیلها به دلیل خارج شدن از جایگاه اصلی خود بخشی از ارزش مطالعاتی خود را از دست داده اند زیرا باید محل كشف آنها مورد مطالعه دقیق قرار می گرفته است.
 

وی می گوید: در این خصوص تجربه كار اعلام كرده كه می تواند محل تك تك فسیلها را نشان دهد كه این مسئله بعید به نظر می رسد.

در این رابطه اما، با یكی از اساتید بخش زمین شناسی دانشگاه باهنر كرمان هم به گفتگو نشستیم، محمدرضا وزیری كه دكترای چینه و فسیل شناسی دارد با اشاره به اینكه این فسیلها از لحاظ علمی كاملا تائید شده هستند، می گوید: مطالعات اصلی ما بر روی فسیلها در محل موزه انجام می شود و گاهی این مطالعات شش ماه طول می كشد كه انجام آن در صحرا امكان پذیر نیست.

وی گفت: قبل از جابجایی مطالعاتی باید در خصوص محل كشف فسیل انجام شود و بعد آنها را به موزه منتقل كنند با این وجود انتقال فسیلها از محل كشف به موزه دیرینه شناسی كرمان از ارزش علمی آنها نمی كاهد.
 
نگهداری فسیل های ایران در سبد میوه!+تصاویر
مهره گردن یك دایناسور در كرمان
 
 
ارزش علمی فسیلها انكار ناپذیر است
وی همچنین با تایید این مسئله كه این آثار از لحاظ علمی صد درصد فسیل هستند اظهار می كند: راه اندازی موزه دیرینه شناسی به عقیده بنده حركتی علمی و فرهنگی بوده كه ارزش بسیار دارد و بسته شدن این موزه نیز تاسف برانگیز است. 
وزیری می گوید: اگر چه از دید تخصصی برخی از این آثار دارای ایراداتی هستند اما در مقایسه با ارزش و اهمیت بالای این فسیلها می توان از ایرادات چشم پوشی كرد.
 

 

این استاد دانشگاه خواستار مهیا كردن شرایط برای مطالعات بیشتر در خصوص این فسیلها شد.

اما مدیر موزه تعطیل شده دیرینه شناسی كرمان كه همچنان اطلاعی در خصوص فسیلهای موزه نیز در دست نیست در گفتگو با خبرنگار مهر به ماجرای راه اندازی و تعطیل شدن موزه دیرینه شناسی اشاره كرده و می گوید: با توجه به منحصر بفرد بودن این فسیلها در سال 81 طرحی را به شورای شهر كرمان دادم مبنی بر اینكه موزه ای افتتاح شود تا این فسیلها در آنجا نگهداری شود.

 محسن تجربه كار می افزاید: سرانجام مجوز دایمی برای راه اندازی موزه داده شد و اقدامات اولیه در راستای راه اندازی موزه انجام شد.
 
وی ادامه می دهد: بعد از دادن مجوز، شهردار وقت از فسیلها بازدید كرد و قرار شد مكانی را در پارك ریاضیات كنار یخدان مویدی برای این كار اختصاص دهند اما با توجه به حجم بالای فسیلها كه شرایط خاصی برای نگهداری می طلبید، وعده داد كه موزه مناسبی برای نگهداری این فسیلها بسازند، درنهایت نیز وعده ها عملی و قرار شد در محل پارك انقلاب موزه ای به بهترین شكل برای این منظور ساخته شود كارهای احداث آن آغاز شد ولی هنوز موزه كامل نشده بود كه شهردار كرمان عوض شد اما شهردار جدید هم دستور داد كه به نحو احسن موزه راه اندازی شود تا اینكه در تاریخ 17 اردیبهشت ماه سال 83 موزه افتتاح شد.
 
قهوه خانه؛ محل تجمع اراذل و اوباش
 
این محقق می افزاید: مدتی بعد مسئولیت موزه را به سازمان پاركها و فضای سبز شهرداری سپردند بعد از گذشت چند وقت دوباره شهردار كرمان تغییر كرد در زمانی مدیریت شهردار قبلی سازمان فضای سبز، قهوه خانه ای در كنار موزه راه اندازی كرد اوایل به این ماجرا به دید یك حركت فرهنگی نگاه می كردیم اما همه چیز ناگهان به هم ریخت قهوه خانه محلی شد برای تجمع اراذل و اوباشی كه امنیت بازدیدكنندگان موزه را به خطر انداخته بودند.
 
راه اندازی مجدد قهوه خانه و قطعی برق موزه
 
تجربه كار ادامه می دهد: مراتب را به شهرداری و سازمان فضای سبز ابلاغ كردیم اما هر چه كه گفتیم كسی توجهی نشان نداد تا اینكه از قهوه خانه به اماكن شكایت كردیم و با این كار، آنجا تعطیل شد بعد از سه روز قهوه خانه مجددا باز شد اما برق موزه قطع شد و هر چه پیگیری كردیم كه چرا برق موزه قطع شده كسی پاسخی نداد.
 
سنگهای بی ارزش؛ توهمات ذهن تجربه كار
 
مسئول اولین موزه دیرینه شناسی كشور ادامه می دهد: درگیر و داری كه ما به شدت در حال پیگیری مسئله قطعی برق موزه و وضعیت پارك بودیم، رئیس وقت  زمین شناسی از طریق مصاحبه ای اعلام كرد كه كلیه آثار موزه دیرینه شناسی كرمان، فسیل نیستند بلكه سنگهای بی ارزشی هستند نتیجه توهمات ذهن شخص تجربه كار! همین ادعا باعث شد كه بی توجهی مسئولین نسبت به این موزه بیشتر شود.
 
نگهداری فسیل های ایران در سبد میوه!+تصاویر
وضعیت نگهداری فسیلهایی با قدمت میلیونها سال
 
وی می گوید: مدتی بعد در تاریخ 23 مهرماه 88 در اداره زمین شناسی كرمان جلسه ای تشكیل شد و ضمن قدردانی از فعالیت های من در این زمینه، تمام داراییهای موزه را به عنوان فسیل قبول كردند حتی برای چاپ اطلس سنگواره ها اعلام آمادگی كردند مشروط بر اینكه كلیه فسیلها را در سوله ای جنب اداره كل میراث فرهنگی كه مكان مناسبی بود ببرم البته بنده كه به عنوان مدیر آن موزه انتخاب می شدم باید كلیه هزینه های جنبی و حقوق پرسنل را خودم پرداخت می كردم كه من قبول نكردم و با این حساب راه اندازی موزه جدید هم منتفی شد.
 
موزه تعطیل شد
 
در همین حال اما، بهمن ماه سال گذشته بود كه شهرداری كرمان فسیلهای موزه دیرینه شناسی را بار كامیون كرد و برد علت این امر ترك خوردگی موزه دیرینه شناسی اعلام شد كه امیدوارم به دلیل شرایط نامناسب این جا بجایی فسیلها صدمه ندیده باشند.
 
محسن تجربه كار اما در این باره به خبرنگار مهر می گوید: مسئولین در حالی چنین صحبتی می كنند كه در زمان فعالیت موزه بنده بارها و بارها با ارسال نامه به مراجع مربوط اعلام كردم در اثر نشت شیر آبی كه در مجاورت موزه قرار دارد و برای آبیاری چمن پارك از آن استفاده می شود بنای موزه در حال تخریب است اما هیچ رسیدگی نشد.

وی با اشاره به راه اندازی یك قهوه خانه در نزدیكی موزه اظهارداشت: در آن زمان من پیشنهاد دادم كه قهوه خانه تعطیل و آنجا را به كتابخانه تبدیل كنند حتی كتابهایش را هم خودم هدیه می دهم اما چنین اتفاقی نیفتاد تا اینكه به اماكن شكایت بردم بعد از شكایت، به مدت دو روز قهوه خانه تعطیل اما مجددا راه اندازی شد در عوض برق موزه قطع شد و پاسگاه انتظامی هم كه آنجا بود به ستاد بازپروری معتادان تبدیل شد.

 
وی با اشاره به اظهارنظری در خصوص به صرفه نبودن ادامه فعالیت موزه می گوید: درست است كار موزه صرفه اقتصادی نداشت اما من حاضر بودم به همین روال ادامه دهم.
 
موزه اقدامی فرهنگی بود نه انتفاعی
 
به هر حال واقعیتی كه با آن روبرو هستیم اختلاف بین مسئول موزه و برخی مسئولین شهر كرمان است كه نتیجه آن سرگردانی چندین هزار فسیل است كه دارای ارزش علمی فراوان هم هستند فسیلهایی كه در موزه نگهداری می شد در حال حاضر در شهرداری كرمان هستند، بقیه سنگواره ها در منزل شخصی تجربه كار درون جعبه های پلاستیكی روی هم تلمبار شده اند.
 
آنچه كه مسلم است باید این اختلافات با نظارت مدیریت ارشد كرمان برطرف شود و در نهایت این گنجینه مهم علمی و گردشگری به خوبی در ایران و جهان معرفی شود اما ادامه سكوت مسئولان در خصوص این اختلافات نتیجه دیگری ندارد جز اینكه این گنجینه به مجموعه سنگ بی ارزش تشبیه شوند.
 
تجربه كار می گوید تنها هدفم این است كه كرمان را به عنوان بهشت دیرینه شناسی كشور معرفی كند در همین حال خبرگزاری مهر برای انتشارصحبت مسئولین و روشن شدن مسئله اعلام آمادگی می كند.

رسم ستون چینه شناسی و فسیل شناسی.برای دریافت شرایط کاری و قیمت از ساعت 17 به بعد با شماره 09358547794 تماس حاصل فرمایید.

:: برچسب‌ها: نگهداری فسیل های ایران ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








رسم ستون چینه شناسی و فسیل شناسی.برای دریافت شرایط کاری و قیمت از ساعت 17 به بعد با شماره 09358547794 تماس حاصل فرمایید.

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان رسم ستون فسیل شناسی و چینه شناسی و آدرس stratigraphiccolumn.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com