چينه شناسي Stratology


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : یک شنبه 4 مرداد 1394
بازدید : 687
نویسنده : فسیل شناس

چینه شناسی





چينه*شناسي Stratology مشكل از دو واژه يوناني Strata به معناي چينه و Logy به معني شناسايي است.



چينه*نگاري Stratigraphy شكل از دو واژه يوناني Strata و graphy به معناي شكل نگاشتن و ترسيم است.



همان*طور كه از معناي دو كلمه بر مي*آيد اين دو تعريف با هم متفاوتند. در واقع زمين*شناس ابتدا چينه*ها را شناسايي و مطالعه مي*كند (چينه*شناسي) و سپس با توجه به آنچه از چينه*ها بدست آورده مبادرت به نگارشتن و ترسيم مي*نمايند (چينه نگاري Stratigraphy) اما با اينحال اين دو تعريف مكمل و در كنار هم بكار برده مي*شود.





چينه*شناسي در تعريف عام، علم مطالعه و شناسايي چينه*هاست اما در تعريف علمي عبارت است از ˝علم بررسي و مطالعه چينه*ها و طبقات مختلف زمين و تعيين ارتباط بين آنها مي*باشد˝، كه البته در اين تعريف مطالب زيادي مي*گنجد از جمله، ارتباطات تكتونيكي، حوادث زمين، تاريخ اين حوادث و تكامل موجودات زنده و

...



امروزه تعاريف ديگري نيز براي چينه*شناسي در نظر گرفته*اند :مطالعه شناخت رخساره*ها در زمان*هاي و مكانهاي مختلف و ارتباط آنها با يكديگر.





- رخساره (Facies) يك سنگ رسوبي بر اساس تعريف گرسلي (Gressly) مجموعه اختصاصات سنگ*شناسي و فسيل*شناسي سنگهاي رسوبي گفته مي*شود. رخساره*ها گاه به دو گروه تقسيم مي*كند:





Lithofacies كه تنها به بررسي اختصاصات سنگي مي*پردازد.





Biofacies كه به بررسي صفات و خصوصيات زيستي پرداخته مي*شود.





رخساره*ها معمولاً در دو مقياس ما*كرو و ميكرو مطالعه مي*شود كه مطالعه رخساره*هاي ميكروسكپي يا ميكروفاسيس (Microfacies) اولين بار در سال 1952 توسط پروفسور ژان كوويلير Jean Covillier فرانسوي پيشنهاد شده است.



- چينه Stratumطبق تعاريف، بر طبقه*اي از سنگ اطلاق مي*شود كه در شرايط معيني در محيط رسوبي تشكيل

شده است.





- لايهBed: اگر ضخامت چينه بيشتر از 1 سانتيمتر باشد بنام لايه يا خوانده مي*شود و معمولاً در فرهنگ چينه*شناسي واژه لايه و لايه*بندي Beddingرا مترادف چينه و چينه*بندي در نظر گرفته مي*شود.



اما به عقيده خسرو تهراني واژه*هاي stratum و Bed و Bedding با Stratification از نظر علمي با هم متفاوت هستند و نمي*تواند كاملاً يكسان باشد چون:





1- چينه الزاماً هميشه رسوبي نيست در حاليكه لايه رسوبي است.





2- لايه ضخامتي معين از رسوب است در صورتيكه چينه اگر رسوبي باشد چگونگي ساختمان رسوبي آن Architecture نيز از نظر دانه*بندي، يا چينه*بندي مورب Cross bedding و لاميناسيون و غيره مدنظر قرار دارد.



3- گر چه چينه*بندي نوعي لايه*بندي است ولي چگونگي منظره و نوع لايه*بندي را نيز مشخص مي*نمايد. به عنوان مثال ممكن است تغييرات خاصي لايه*هاي رسوبي نوعي چينه*بندي بين انگشتي interfingering را بوجود آورد.



- لامينه: اگر چينه ضخامتي كمتر از 1 سانتيمتر داشته باشد به نام لامينه خوانده مي*شود و اگر مجموعه*اي از لامينه*ها داشته باشيم بنام لاميناسيون Lamination خوانده مي*شود.





لايه ها را بر اساس ضخامت به انواع زير تقسيم مي*كند:





1-3 cm very thin bedded





3-10cm Thin bedded





10-30 cm Medium bedded





30-100 cm Thick bedded





>100 cm Very Thick bedded





نكته قابل ذكر در اين تقسيم*بندي اين است كه، تا زمانيكه لايه*بندي را با ضخامت بيشتر از 100سانتيمتر (يك متر) مي*بينيم اصطلاح Very thick bedded را بكار مي*بريم. اما در مواقعي كه طبقات لايه*بندي از خود نشان نمي*دهند و ضخامتشان بيشتر از يك متر است بنام توده**اي (Massive) خوانده مي*شود.



گاه ممكن است سنگها حالت يكدست و بدون لايه و حالت ديواره*ساز يا اصطلاحاً پيشاني *ساز پيدا مي*كند در اين حالت آن را Cliff forming مي*نامند (معمولاً توده اينها پيشاني*ساز نيز مي*باشد) اين حالت را در سازند لار (از آهكهاي توده*اي ديواره*ساز) قابل مشاهده است


رسم ستون چینه شناسی و فسیل شناسی.برای دریافت شرایط کاری و قیمت از ساعت 17 به بعد با شماره 09358547794 تماس حاصل فرمایید.

:: موضوعات مرتبط: ستون چینه شناسی , ,
:: برچسب‌ها: چينه شناسي Stratology ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








رسم ستون چینه شناسی و فسیل شناسی.برای دریافت شرایط کاری و قیمت از ساعت 17 به بعد با شماره 09358547794 تماس حاصل فرمایید.

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان رسم ستون فسیل شناسی و چینه شناسی و آدرس stratigraphiccolumn.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com