عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : یک شنبه 10 خرداد 1394
بازدید : 741
نویسنده : فسیل شناس

مترجم کتاب "میکروپالئونتولوژی در اکتشافات نفتی" با تاکید بر ضرورت شناخت کاربرد فسیل شناسی در کشف مخازن هیدروکربوری گفت: ترجمه این کتاب، گام موثری در ایجاد این شناخت برای متخصصان زمین شناسی در صنعت نفت است.

 کتاب "میکروپالئونتولوژی در اکتشافات نفتی" ترجمه هرمز قلاوند، حسن امیری بختیار و احمد صمدی در مراسم جشن کتاب نفت پژوهشگاه صنعت نفت در مهرماه امسال، به عنوان کتاب شایسته تقدیر در بخش کتابهای ترجمه شده شرکت ملی نفت ایران انتخاب شد و مترجمان آن قدردانی شدند.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و یکی از مترجمان این کتاب اظهار کرد: کتاب "میکروپالئونتولوژی در اکتشافات نفتی"، کتابی کاربردی و تخصصی در حوزه زمین شناسی و در زمینه کاربرد فسیل شناسی در کشف مخازن هیدروکربوری است.

هرمز قلاوند افزود: خلا چنین کتابی در صنایع بالادستی نفت احساس می شد، چرا که اطلاعات کاملی را در اختیار زمین شناسان اکتشافی به ویژه آن دسته از زمین شناسان که در زمینه توسعه و تولید کار می کنند، قرار می دهد.

به گفته وی، همچنین این کتاب، اطلاعات سودمندی را برای زمین شناسانی که سر دکلهای حفاری مستقر هستند و از میکروسکوپ برای شناسایی لایه های مختلف استفاده می کنند، دربر دارد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: با استفاده از این کتاب، امکان دسترسی به اطلاعات خوبی در زمینه چینه شناسی سکانسی مخازن که بهترین افق های بهره ده را برای مشبک کاری مشخص می کند نیز فراهم می شود.

قلاوند گفت: معمولا وجود میکروفسیلهای درشت در داخل سنگ مخزن، نشان دهنده کیفیت بالای مخزن است چراکه اگر این سنگها تحت مشبک کاری قرار گیرند، بیشترین میزان دبی نفت قابل استحصال از این لایه ها حاصل می شود و در مقابل، وجود میکروفسیلهای خیلی ریز بویژه در سنگهای کربناته، نشان دهنده کیفیت مخزن پایین تر و دبی نفت کمتری است.



:: برچسب‌ها: ضرورت کاربرد فسیل شناسی در کشف مخازن هیدروکربوری ,
تاریخ : یک شنبه 10 خرداد 1394
بازدید : 833
نویسنده : فسیل شناس

روز شنبه ۷ دیماه به دعوت اداره حفاظت محیط زیست دزفول و انجمن آوان سبز دزفول گروه سنگواره شناسان متشکل از آقای دکتر میرزایی عطا آبادی فسیل شناس برجسته کشور از دانشگاه زمین شناسی زنجان و خانم مهندس اورک رئیس گروه فسیل شناسی سازمان حفاظت محیط زیست کشور از سنگواره برد کژدم در لنگرکوه واقع در شمال شهرستان دزفول بازدید نمودند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول در این خصوص گفت: “سنگواره برد کژدم” در لنگرکوه در شمال شهرستان دزفول یکی از ماکرو فسیل های ارزشمند کشور بوده که پس از کشف اثر در سال های اخیر، اقدامات موثری در خصوص تعیین سن زمین شناسی و عمر این اثر صورت گرفته است.

فرهاد قلی نژاد افزود: اداره حفاظت محیط زیست دزفول از سال ۹۱ اقدامات خود را در زمینه شناسایی بیشتر و بویژه حفاظت از این اثر ارزشمند آغاز نموده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول گفت: بازدید سنگواره شناسان در راستای شناسایی و قدمت اثر و ارائه راهکارهای حفاظتی صورت گرفته است.

همچنین در این بازدید آقای دکتر مجید میرزایی عطا آبادی استادیار دانشگاه زمین شناسی زنجان نیز پیرامون اثر فسیل برد کژدم گفت: این نمونه بقایای قفسه سینه یک مهره دار دریایی از خانواده دوگونگ ها می باشد که موجوداتی علفخوار ساکن دریاهای گرم و کم عمق بوده اند. با توجه به رسوبات دربرگیرنده که به سازند آسماری تعلق دارد سن این نمونه ۲۰ تا ۳۰ میلیون سال پیش تخمین زده می شود که البته تعیین دقیقتر سن این اثر بررسی های بیشترث را می طلبد.

مکان فسیل برد کژدم در شمال شهرستان دزفول در رشته کوه زاگرس و ارتفاع ۱۲۵۰ متری از سطح دریا در لنگرکوه و در حوالی روستای گردشگری لیوس واقع گردیده است.

قلی نژاد افزود: شکل ظاهری سنگواره مذکور شبیه عقرب بوده و دارای طول ۷۵ سانتی متر، عرض ۹۵ سانتی متر و دارای ۱۴ جفت بازو به ضخامت هر بازو ۴ سانتی متر است.


تاریخ : یک شنبه 10 خرداد 1394
بازدید : 651
نویسنده : فسیل شناس

انگلیسی گفت: ایران از خواستگاهها و قطبهای اصلی زمین شناسی جهان است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، فسیل شناس و پژوهشگر برجسته موزه ملی کاردیف ولز بریتانیا در همایش سراسری انجمن زمین شناسی ایران در دانشگاه فردوسی مشهد افزود : ریشه بسیاری از فسیلها و سنگواره های پیدا شده در دیگر نقاط جهان به ایران برمی گردد بنابراین پژوهشهای علمی دیرینه شناسی در این کشور از نظر متخصصان و صاحبنظران دیگر کشور ها بسیار مهم است.
پروفسور لئویید پوپوف گفت: مطالعات بسیاری در زمینه علم زمین شناسی در ایران انجام شده است که توسعه کیفی این علم آینده بسیار خوبی برای زمین شناسی و دیرینه شناسی را در این کشور نوید می دهد.
او افزود: حدود 17 سال قبل فقط یک یا دو مورد مقالات علمی در زمینه علم زمین شناسی از محققان ایرانی در محافل و همایشهای بین المللی مطرح می شد اما هم اکنون متخصصان ایرانی سالانه تعداد زیادی مقالات تاثیر گذار ارایه می دهند و این نشان دهنده پیشرفتهای قابل ملاحظه این کشور در علم زمین شناسی است.
این استاد دانشگاه گفت: برگزاری همایش های دیرینه شناسی از فرصتهای خوب برای بررسی آخرین یافته ها و بحث و تبادل نظر میان متخصصان و صاحبنظران این بخش است که باید از این فرصت بهره لازم را گرفت.
پروفسور پوپوف همچنین با بیان این که نخستین سنگواره ها و فسیلهای شناسایی شده در جهان به 440 تا 485 میلیون سال قبل بر می گردد، افزود: در آن زمان زمین شرایط ناپایداری داشت و چند بار عصر یخبندان و غیر یخبندان به وجود آمد و در این مدت تعداد زیادی از موجودات کره زمین منقرض شد.
دکتر علیرضا عاشوری دبیر انجمن دیرینه شناسی ایران نیز گفت: دانشگاه فردوسی مشهد یکی از پیشگامان علم زمین شناسی کشور و پایه گذار انجمن دیرینه شناسی و دو انجمن دیگر مرتبط با علم زمین شناسی است.
نهمین انجمن دیرینه شناسی ایران با شرکت اساتید و پیشکسوتان برجسته و دانشجویان و صاحبنظران علم زمین شناسی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور امروز در مشهد برگزار شد.
دراین مراسم از دکتر علی اصغر آریایی موسس گروه زمین شناسی دانشگاه فردوسی و از پایه گذاران برجسته علم زمین شناسی و از دکتر محمد داستان پور، دکتر مهدی یزدی، دکتر محمد قویدل سیوکی و دکتر بهاء الدین حمدی بعنوان پیشکسوتان دیرینه شناسی کشور تجلیل شد.



:: برچسب‌ها: فسیل شناس ,
تاریخ : یک شنبه 10 خرداد 1394
بازدید : 3037
نویسنده : فسیل شناس

مطالعه نمونه هاي صحرايي و تهيه نمودار پخش (Range Chart ):

 جهت اكتشاف نفت و گاز نمونه هايي كه در مطالعات زمين شناسي صحرايي تحت عنوان برشهاي چينه شناسي برداشت مي گردد به اين اداره ارسال گرديده و از همه نمونه ها مقاطع ميكروسكوپي جهت مطالعه فسيل شناسي تهيه مي گردد. كارشناسان اين اداره كه همگي دانش آموخته رشته فسيل شناسي مي باشند ميكروفسيلهاي موجود كه مهمترين آنها فرامينيفرها مي باشندرا در مقاطع ميكروسكوپي شناسايي و با استفاده از آنها سن نسبي سنگها – بيوزون و سازندي كه اين سنگها به آن متعلق هستند را مشخص مي كنند. بر اساس اين ميكروفسيلها نمودار پخش (Range Chart ) آنها تهيه مي گردد. نمودار پخش بازه زماني فسيلها موجود در سنگها و فراواني انها را نشان مي دهند همچنين از اين ميكرو فسيلها توسط دوربين هاي ديجيتال ميكروسكوپي عكس تهيه مي گردد و پس از آن گزارشي بر اساس مطالعات انجام گرفته شده به همراه مجموعه عكسهاي ميكروفسيلها نوشته مي گردد.

 

   نمودار پخش يك برش چينه شناسي



:: برچسب‌ها: نمودار رنج چارت Range Chart ,
تاریخ : یک شنبه 10 خرداد 1394
بازدید : 940
نویسنده : فسیل شناس

مطالعه خرده هاي حفاري چاهها و تهيه پالئولاگ ( Paleolog ):

 هنگام حفاري چاههاي اكتشافي سنگهاي حفاري شده ي لايه هاي زمين كه بصورت خرد شده هستند توسط گل حفاري به سطح زمين مي رسد. در اصطلاح زمين شناسي  به اين سنگهاي خرد شده خرده هاي حفاري يا كنده هاي حفاري و به اصطلاح انگليسي (Cutting sample  يا Ditch sample ) گفته مي شود. ازاين خرده هاي حفاري توسط تكنسين اسلايد ساز سر چاه مقطع نازك ميكروسكوپي تهيه مي گردد كه هر چه سريعتر توسط زمين شناس سر چاه  جهت تعيين سن و سازند مطالعه گردد.  اين مقاطع و كليه خرده هاي حفاري به تهران منتقل شده و از كليه خرده هاي حفاري مقاطع ميكر و سكوپي تهيه مي گردد و توسط كارشناسان اين اداره مطالعه و با استفاده از ميكرو فسيلها سن نسبي – بيوزون و سازند لايه هاي حفاري شده و راس سازند ها مشخص مي گردد. ما حصل اين مطالعه تهيه پالئو لاگ چاه با مقياس 1000: 1 است. يك پالئو لاگ نشانگر سنگ شناسي – ميكرو فسيل ها- بايوزونها – لاگهاي گاما ري و سونيك يك چاه از ابتداي حفاري تا عمق نهايي حفاري يك چاه مي باشد. از ميكرو فسيلهاي موجود در خرده هاي حفاري نيز عكسهاي ميكروسكوپي تهيه مي گردد  و پس از آن گزارشي بر اساس مطالعات انجام گرفته شده به همراه مجموعه عكسهاي ميكروفسيلها نوشته مي گردد.

 

   پالئولاگ يك چاه



:: برچسب‌ها: مطالعه خرده هاي حفاري چاهها و تهيه پالئولاگ،Paleolog ,
تاریخ : یک شنبه 10 خرداد 1394
بازدید : 979
نویسنده : فسیل شناس

 مطالعات و تحقيقات چينه و ديرينه شناسي



:: برچسب‌ها: مطالعات و تحقيقات چينه و ديرينه شناسي ,
تاریخ : یک شنبه 10 خرداد 1394
بازدید : 549
نویسنده : فسیل شناس
مركز تحقیقات فسیل شناسى مراغه
 
ساخت مركز تحقیقات فسیل ایران در شهرستان مراغه به عنوان یك طرح ملى در دستور كار سازمان محیط زیست قرار گرفته و این طرح با جدیت آغاز شده است .
مركز تحقیقات فسیل ایران ۶ هزار متر مربع مساحت داشته و با حمایت هاى صورت گرفته از سوى سازمان حفاظت محیط زیست كشور عملیات اجرایى آن از سال ۸۴ آغاز شده است. مركز تحقیقات فسیل شناسى ایران در شهر مراغه با هدف انجام برنامه هاى آموزشى، تحقیقات، نگهدارى و بازسازى نمونه هاى جمع آورى شده از فسیل هاى این منطقه ساخته مى شود. در این میان مى توان گفت، منطقه فسیلى مراغه از ارزشمندترین ذخایر طبیعى جهان به شمار رفته و داراى ارزش علمى بالایى است .براساس آثار كشف شده، قدمت منطقه فسیلى مراغه به ۷ تا ۱۲ میلیون سال قبل بازگشته و مربوط به دوران نیوفل فوقانى است . منطقه فسیلى آذربایجان شرقى به عنوان تنها منطقه غنى فسیلى در ایران در امتداد كمربندى از مناطق فسیلى بین المللى قرار گرفته كه كشورهایى نظیر تركیه، یونان، اسپانیا و پرتغال در آن قرار دارند .نخستین آثار منطقه فسیلى مراغه در سال ۱۸۴۰ میلادى از سوى گروهى از سوداگران روسى به سرپرستى دكتر آبیخ به دست آمد .این گروه در آن سال ها استخوان هاى یك فیل ماقبل تاریخ به نام «ماستئودونت» را كشف و براى بازاریابى و فروش به اروپا بردند .این واقعه موجب شد بعدها پاى دیگر سوداگران و حتى فسیل شناسان جهان از كشورهایى نظیر ژاپن، اتریش، اسپانیا، هلند و حتى كانادا و آمریكا به این منطقه باز شود . در سال ۱۳۵۳ سازمان حفاظت محیط زیست وقت با انعقاد قراردادى با دانشگاه كانتیلوس آمریكا نخستین اكتشافات آكادمیك، علمى و تخصصى را در این منطقه آغاز كردند .این گروه تا سال ۵۶ در مراغه فعالیت داشت اما از این سال فعالیت هاى خود را به حالت تعلیق درآورده و با خروج از ایران بخشى از آثار كشف شده را با خود بردند . نمونه هایى از فسیل هاى كشف شده در این منطقه هم اكنون زینت بخش موزه هاى تاریخ طبیعى وین، پاریس، لندن و لس آنجلس است.پس از سال ها وقفه در این منطقه، اكتشافات منطقه فسیلى مراغه دوباره از سال ۸۱ با همكارى دانشگاه تبریز به سرپرستى دكتر زین العابدین پورابریشمى تنها فسیل شناس مهره داران ایران آغاز شد .این اكتشافات به نتایج قابل توجهى منجر شد به طورى كه منطقه فسیلى مراغه به وسعت ۱۰۲۶ هكتار از سوى شوراى عالى حفاظت محیط زیست به عنوان اثر طبیعى ملى به ثبت رسید .اقداماتى در حال انجام است تا منطقه ارزشمند فسیلى مراغه به یونسكو معرفى شده و به ثبت جهانى نیز برسد . پس از پیروزى انقلاب اسلامى در منطقه فسیلى مراغه، كار حفارى در ۴ سایت بالغ بر یك هزار مترمربع انجام شده است. در این حفارى ها فسیل هاى حیواناتى چون اسب ، كرگدن، فیل ، آهو، زرافه، ببر، كفتار و گرگ شناسایى و كشف شده است. به منظور حفاظت از نمونه هاى فسیلى در برابر عوامل طبیعى چون تابش نور خورشید، یخ زدگى، بارش برف و باران و فرسایش، سایت هاى حفارى شده در این منطقه ساماندهى شده و از پوشش موقت برخوردار شده اند. با توجه به وسعت و غناى این منطقه، كارشناسان محیط زیست همچنین مطالعات مقدماتى خود را براى راه اندازى نخستین موزه صحرایى در این شهرستان آغاز كرده اند . راه اندازى مركز فسیل شناسى ایران در این منطقه علاوه بر بهره بردارى علمى و تبادل اطلاعات با دیگر كشورهاى جهان، درجذب دیرینه شناسان مطرح دنیا نقش به سزایى دارد. این مركز نخستین موزه تخصصى فسیل شناسى ایران محسوب شده و به عنوان مركز ملى تحقیقات دیرینه شناسى كشور فعالیت می كند.با توجه به نفت خیز بودن سرزمین پهناور ایران، لزوم تحقیقات فسیل شناسى در نقاط مختلف كشور اجتناب ناپذیر است لذا این مركز به عنوان زیربناى تحقیقات اكتشافات معدنى و نفتى مورد استفاده قرار می گیرد . هم اكنون رشته علمى فسیل شناسى مهره داران در دانشگاه هاى ایران تدریس نمى شود لذا كارشناسان امیدوارند این مركز در سال هاى آتى عامل راه اندازى این رشته از علوم فسیل شناسى در ایران شود .
منطقه فسیلى مراغه در دامنه جنوبى كوه سهند و شرق مراغه واقع شده و وسعتى بالغ بر ۱۴۴ كیلومتر مربع دارد.


:: برچسب‌ها: مركز تحقیقات فسیل شناسى مراغه ,

رسم ستون چینه شناسی و فسیل شناسی.برای دریافت شرایط کاری و قیمت از ساعت 17 به بعد با شماره 09358547794 تماس حاصل فرمایید.

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان رسم ستون فسیل شناسی و چینه شناسی و آدرس stratigraphiccolumn.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com