زیست چینه نگاری و دیرینه بوم شناسی سازند چهل‌کمان


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : سه شنبه 2 آذر 1395
بازدید : 911
نویسنده : فسیل شناس
اطلاعات شماره
جلد ۸، شماره ۱، سال ۱۳۹۴
عنوان مقاله زیست چینه نگاری و دیرینه بوم شناسی سازند چهل‌کمان در برش الگو (شرق حوضه رسوبی کپه داغ) و معرفی اثرفسیلهای آن

 

 

صفحات: 42-27
چکیده
سازند چهل کمان از سازندهای دوره پالئوژن در حوضه رسوبی کپه داغ واقع در شمال شرق ایران، در ادامه رسوبات سیلیسی ـ آواری سازند پسته لیق نهشته شده است. مرز زیرین آن با سازند قرمز رنگ پسته‌لیق تدریجی و مرز بالایی آن با شیلهای زیتونی رنگ سازند خانگیران هم‌شیب است. سنگ شناسی این سازند را عمدتاً سنگ آهک، دولومیت و بین لایه های شیلی، مارنی و ماسه سنگ تشکیل می دهد. در سازند چهل کمان دو افق قرمز رنگ خاک قدیمه در واحدهای ۲ و ۴ شناسایی و مطالعه گردیده است. مطالعات زیست چینه نگاری بر مبنای روزن داران کف زی بزرگ، به شناسایی ۲۸ جنس و ۲۲ گونه منجر شده است که بر این اساس سن سلاندین - ایپرزین برای این سازند پیشنهاد می گردد. سه بایوزون Ranikothalia sindensis Partial Zone، Coskinon rajkae Zone و Idalina sinjarica Zone در سازند چهل کمان شناسایی و معرفی شده است. مرز پالئوسن -ائوسن به احتمال زیاد به صورت ناپیوستگی فرسایشی است که با افق خاک قدیمه ای به ضخامت ۱۰ سانتی متر مشخص می شود. مطالعه اثرفسیلهای موجود در سنگ آهکهای ماسه ای و سیلتی این سازند، دو اثررخساره کروزیانا و اسکولایتوس را معرفی می کند. بر مبنای مطالعات دیرینه بوم شناختی شرایط الیگوتروفیک، گرم و کم عمق را می توان در زمان نهشته شدن سازند چهل کمان در نظر گرفت.
کلمات کلیدی
کپه داغ؛ چهل کمان؛ زیست چینه نگاری؛ روزن داران کف‌زی بزرگ؛ سلاندنین؛ ائیپرزین؛ خاک قدیمه؛ اثرفسیل
مراجع
دریافت نسخه XML
تمام متن:
PDF
دانلود : 9

بازدید:
258
تاریخ دریافت: 1391/12/02 , تاریخ پذیرش: 1394/01/16 , تاریخ انتشار: 1394/01/17

رسم ستون چینه شناسی و فسیل شناسی.برای دریافت شرایط کاری و قیمت از ساعت 17 به بعد با شماره 09358547794 تماس حاصل فرمایید.

:: برچسب‌ها: زیست چینه نگاری و دیرینه بوم شناسی سازند چهل‌کمان ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








رسم ستون چینه شناسی و فسیل شناسی.برای دریافت شرایط کاری و قیمت از ساعت 17 به بعد با شماره 09358547794 تماس حاصل فرمایید.

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان رسم ستون فسیل شناسی و چینه شناسی و آدرس stratigraphiccolumn.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com